CONTACTINFO ALLE PAROCHIES DEKENAAT ZOTTEGEM

CONTACTINFO PAROCHIE ZOTTEGEM

Tekst vergroten

MISDIENAARSREIS NAAR ROME

Woensdagochtend 29 juli vertrokken we vanuit Bevegem richting Zuid-Frankrijk waar we ons 3 dagen hebben uitgeleefd in de abdij van Frigolet. In de voormiddagen was er eerst een gebedsmoment, vervolgens eucharistie en tot slot catechese. Voor de catechesemomenten werden we verdeeld in groepen naargelang de leeftijd. Ik kwam dus bij de 18-19 jarigen terecht en zo waren dus ook de groepen gevormd voor de activiteiten in Rome. In de namiddagen deden we activiteiten per bus. Er waren 3 bussen en iedere bus deed een andere activiteit. De bus waar ik zat, bestond voornamelijk uit mensen van Eeklo, de Vlaamse Ardennen, Herzele, Oudenaarde en Ronse. Onze eerste uitstap was de Pont Du Gard, de tweede dag zijn we gaan kajakken in de Ardèche en om Zuid-Frankrijk af te sluiten gingen we naar de lichtgrotten waar vooral kunst door de eeuwen heen werd afgebeeld. Zondag vertrokken we dan naar Rome langs de Côte d’Azur en kwamen er ’s avonds aan. In tegenstelling met Zuid-Frankrijk waar we allemaal in een gezamenlijke kamer sliepen, kwamen we nu in een klooster terecht met kamers per 2 of 3. Na het avondeten ging iedereen slapen want de vermoeidheid stak de kop op en de komende dagen gingen nog zwaar worden. Na een stevig ontbijt maandagochtend vertrokken we naar de Catacomben van San Calisto. Daar vond er ook een eucharistie plaats en er was zelfs de mogelijkheid om het sacrament van de verzoening te ontvangen. Dinsdag was het hoogtepunt van onze reis. Op deze dag mochten we de Sint-Pietersbasiliek bezoeken en daarna was er in de basiliek zelf een eucharistie. Na de eucharistie gingen we Rome zelf verkennen aan de hand van een fotozoektocht. Doorheen onze zoektocht kwamen we ook andere misdienaars tegen. Ieder land had een sjaaltje, bij ons was dat beige, bij Duitsland groen, Oostenrijk rood… In de namiddag kwamen we dan toe op het Sint-Pietersplein met honderden misdienaars, allemaal om de paus te zien. De manier waarop was gewoonweg fantastisch. IJD kon 40 vipplaatsen bemachtigen voor Vlaanderen, dus we waren goed vertegenwoordigt. Ook waren er 3 muziekbands die mochten spelen, en ja, één daarvan kwam uit België. Moe maar tevreden trokken we terug naar onze verblijfplaats waar het avondeten stond te wachten. Woensdag 5 augustus, onze laatste dag. In centrum Rome werden ons 4 keuzemogelijkheden voorgelegd. Ik besloot om het Colosseum en het Forum Romanum te bezoeken en alle belangrijke plekken er rond. In de namiddag waren we vrij en konden we dus even op adem komen. Samen met de groep van Herzele, met wie ik heel de reis heb doorgebracht, ging ik nog wat winkelen om dan onze reis af te sluiten met een terrasje. Maar de reis was nog niet helemaal gedaan want er was nog een lange busrit voor de boeg. Pas toen we voet zetten in Bevegem en onze rugzakken namen, was het echt gedaan. Gelukkig zijn er volgend jaar de Wereldjongerendagen in Polen, hopelijk is België dan opnieuw goed vertegenwoordigd. Bij deze wil ik alle mensen bedanken die een financiële bijdrage hebben geleverd, door de aankoop van truffels na de H. Missen het voorbije jaar, voor de misdienaarsreis te Rome. Het was een prachtige reis dankzij het goede weer, de vele uitstappen en natuurlijk de fantastische groep waarin ik terecht kwam. Ik wil graag ook de mensen van het IJD team bedanken want zonder hen was deze reis niet mogelijk geweest. Zij zorgden voor een vlot verloop van de reis, organiseerden de uitstappen, zorgden voor eten en een slaapplaats. Het mooiste moment van mijn reis was ongetwijfeld de samenkomst van alle misdienaars op het Sint-Pietersplein want dan pas besef je dat je één van hen bent.